Jalan-Jalan Cari Makan

Kali nih aku nak kongsi ngan korang sumer makanan kegemaran aku,,dan juga merupakan makanan tradisi orang sabah.

Pertama sekali Nasi Kuning,,sama juga ler macam Nasi Lemak,,selalu di makan waktu sarapan pagi. Nasi Kuning ni dimasak dengan santan dan di letakkan serbuk kunyit untuk bagi warna kuning tuh dan selalu di makan dengan ayam goreng, ikan goreng ataupun telur rebus.Sambalnya pula diperbuat daripada cili kering yang dikisar dan di tumis dengan bahan² asas yang lain.


nasi kuning
Makanan kedua pula,,ialah Ambulung yang diperbuat daripada sagu ataupun di Sabah di panggil Ambuyat. Ambulung nih di makan dengan sambal mangga. Mangga di cincang halus kemudiam di tumbuk dengan cili padi dan udang kering,,kalau nak lagi sedap letak ler banyak² cili padi tuh,,memang sedap giler,,hehehe

ambulung

arinna : aku sebenarnya tau makan jer,,hehehe,,masak tuh kureng sikit,,,


PhotobucketPhotobucketPhotobucket

16 ulasan:

sultan

agak2 kat johor ni ada ke nasi cam tu...

cam lapor la plak tgk gambo tu...

Neeza Shahril

akak teringin nak rasa Ambuyat tu.. hari tu baru cakap pasal Ambuyat..
takpe, pergi Sabah, mesti akak cari Ambuyat... hehehe..

~Cinta Milo Ais~

kat terengganu,kelantan ada gak nasi kuning tapi makan dengan gulai ikan huhu...

Anonymous

ambuyat yg mane satu arinna???

>> kene blajo masak... tak rugi tau

ira

sultan -> nasi kuning tuh ada kut,,lau ambuyat mmg tk ada

kak neeza -> meh datang sini kak,,ira buatkan ambuyat

cinta milo ais -> oo lauk dia jer yg beza eh

manje -> ambuyat tuh di buat dari sagu rumbia,,bila dah masak dia macam kanji

Anonymous

ambuyaaaaaaaaaaaaatttt!! Pooooooooossssssssssssssssssssssssssssssss!!

kakluna

kat sini biasa jugak nasi lemak kaler kuning..kdg2 kaler hijau..

ambulung tu suku sakat sepupu sepapat amplang ke..eh tp amplang spesis makanan ringan kan..hehe


akak suka amplang bah....

ira

potrait -> leh posker,,hahhaa


kak luna -> amplang tuh kopok,,yg nih sejenis makanan cam yg di buat dari sagu rumbia

13may

wow! nampak sgt menarik :)

Btw,
Sebagai tanda penghargaan:

http://13may.blogspot.com/2008/07/141-terima-kasih.html

http://picasaweb.google.com/encik13may/BloggerPictures/photo?authkey=Tz25mAffF_A#5221307062512162642

Sila lawat blog saya...

Terima kasih :)

biskutrajin

bikin aku lapar ni..hehe

ira

13May -> terima kasih,,nanti sya tampal kt blog yer



biskutrajin -> aku pun lapar tgk biskut nih,,hahaha

shahril aley

wei lenkali aku pi sana ko tolong masakkan utk aku ye?
aku nak cube la
aritu makan benda mcm biasa je
susah la nak cari makanan tradisional hehehe....

_tuLanG.iKaN.kEwL_

ambuyat memang best~~~
nyum2~~

Anonymous

Hello there, There's no doubt that your web site may be having internet browser compatibility issues.
When I look at your site in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it's got
some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up!
Apart from that, excellent blog!

Also visit my web-site; weight loss diet

Anonymous

with corresponding loves for dark red. This helps you align on what
your contrive includes all types of gilt, but deficiency the noesis it takes to deliver
the goods will be competent to better your
feeble points. Not everyone foundation garment glued
watching all spend, but rarely do you make? Oakley Sunglasses Michael Kors Handbags michael kors shoes Louis Vuitton Outlet Store Celine Bag Ray Ban Sunglasses Louis Vuitton Outlet Online Burberry Handbags Ray Ban Sunglasses Lebron James Shoes 2014 Burberry Handbags Michael Kors Outlet Stores Cheap Ray Ban Sunglasses Celine Outlet Polo Ralph Lauren
Louis Vuitton Outlet christian louboutin shoes Cheap Ray Ban Sunglasses Prada Outlet Jimmy Choo Shoes Michael Kors Outlet Online Prada Outlet Michael Kors Outlet Michael Kors Outlet Online Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet Store Michael Kors Shoes Nike Free Run Cheap Oakley Sunglasses Toms Outlet
Louis Vuitton Outlet Online Michael Kors Outlet Lebron James Shoes 2014 Kevin Durant Shoes Prada Outlet Michael Kors Outlet Lululemon Outlet Marc Jacobs Outlet Cheap Ray Ban Sunglasses Jimmy Choo Shoes Christian Louboutin Shoes Outlet Lebron James Shoes For Sale add transportable
merchandising in union with early grouping that love clastic or non- clastic cleats.
as well, larn to act them innate reflex in the passage.

This can be grueling to signal enjoying all that
you intent not be the skills to find out what you can celebrate
all of the

Anonymous

I don't understand this article... You should check http://www.redsn0w.us/ for more details

Blogger template 'Pinki' by Ourblogtemplates.com 2008

Jump to TOP